Budowa nawierzchni przemysłowej odbiega znacznie standardami od podjazdu lub ścieżki na prywatnej posesji. Zarówno w przypadku kostki brukowej jak i płyt betonowych przeznaczonych do użytku przemysłowego, firmy oczekują znacznie wytrzymalszej klasy elementów. Nawierzchnia na parkingu zakładu produkcyjnego lub podjazdy pod ciężkie maszyny budowlane muszą znieść nie tylko nacisk wielu ton ale dodatkowo spełniać normy zużycia wynikającego bezpośrednio z czynników atmosferycznych i mechanicznych.
Dziś dowiemy się czym różni się przemysłowa kostka brukowa od kostki przeznaczonej do “domowego” użytku oraz jakie są wiodące firmy produkujące tego typu produkt.
Przemysłowa kostka brukowa – charakterystyka produktu
Kostka brukowa przemysłowa lub inaczej prosta, to rodzaj prefabrykatu wykonanego z betonu lub rzadziej z kamienia. Prosta w swoim kształcie występuje zazwyczaj jako jednowarstwowy element prostokątny lub w kształcie podwójnej litery T przypominającej nieco klepsydrę (popularnie nazywana “Tetką”).
Standardowa kostka przemysłowa ma około 8 cm grubości. Jest ona dwukrotnie grubsza od kostki szlachetnej stosowanej w brukarstwie posesji. Taka zmiana ma za zadanie zwiększenie wytrzymałości kostki na nacisk ciężkiego sprzętu. Dodatkowo powierzchnia kostki przemysłowej jest zazwyczaj bardziej chropowata aby zwiększyć bezpieczeństwo pojazdów poruszających się po nawierzchni z bruku w okresie zimowym.
W budowie infrastruktury drogowej i przemysłowej szerokie zastosowanie znajduje tak zwana kostka brukowa przemysłowa. Jest ona używana głównie do budowy dróg, chodników, parkingów, podjazdów czy ścieżek, jak i na bardziej wymagających powierzchniach: placach manewrowych dla samochodów ciężarowych czy halach przemysłowych i magazynowych.
Pod względem kolorystyki i wyglądu, firmy najczęściej decydują się na produkty jednolite, stonowane. Na rynku kostki przemysłowej dominują kolory: szare, czerwone i grafitowe. Zamawiający nie decydują się zazwyczaj na układanie wzorów z uwagi na koszt inwestycji. Kostka przemysłowa ma za zadanie spełniać swój cel funkcjonalny – niezwykle wytrzymałe i łatwe w utrzymaniu podłoże pod sprawne przemieszczanie się i parkowanie ciężkiego sprzętu.
Nie oznacza to, że wszystkie warianty kostki przemysłowej są jednakowego rozmiaru, koloru i kształtu. Producenci bruku przemysłowego posiadają w swojej ofercie produkty w różnych wzorach i rozmiarach, co daje wiele możliwości aranżacji nawierzchni.
Przykładowo kostka brukowa szara i kostka brukowa czerwona pozwalają na ułożenie odrębnych sekcji powierzchni, tworząc ciekawe kompozycje, stosowane często na przystankach, pasach ruchu wewnętrznego w firmie, czy ścieżkach rowerowych.
Zamawiana jest ona głównie na palety a jej parametry będą różniły się zależnie od producenta.
Wymiary przemysłowej kostki brukowej i sposób zamawiania
Kostka brukowa o przeznaczeniu przemysłowym jest zamawiana głównie na palety a jej parametry będą różniły się zależnie od producenta.
Przykładowo:
- Kostka brukowa Holland
- 4 cm grubości
- Kolory do wyboru: szary, grafit, oliwkowy, czerwony
- Ilość na palecie: 17,28 m2
- Waga palety: 1 570 kg
- Kostka brukowa Nostalite
- 4 cm grubości
- Kolory do wyboru: Szary, grafitowy, czerwony, oliwkowy, żółty, pomarańczowy, brązowy
- Ilość na palecie: Od 15,97 m2 do 18,24 m2
- Waga palety: Od 1 457 kg do 1 661 kg
Jak widać na powyższych przykładach nawet w jednym segmencie grubości kostki oferta może różnić się diametralnie. Wybierając więc materiał do układania nawierzchni przemysłowej warto najpierw zbadać odpowiednio rynek lub zasięgnąć rady firmy zajmującej się profesjonalnym układaniem kostki brukowej na obiektach przemysłowych lub w drogownictwie.
Zastosowanie kostki brukowej w przemyśle
Kostka brukowa wykorzystywana w warunkach przemysłowych jest stosowana jako nawierzchnia dla ciężkich pojazdów. Dzięki specjalnym parametrom wytrzymałości jest świetnym narzędziem do utwardzania podłoża zarówno w warunkach przemysłowych jak i infrastrukturze miejskiej.
Popularne miejsca w których stosuje się kostkę przemysłową to:
- parkingi
- miejsca przeładunkowe
- przystanki autobusowe
- drogi wewnętrzne w obiektach przemysłowych
- chodniki
- ścieżki rowerowe
Wszędzie tam gdzie istnieje ryzyko większego nacisku i natężenia ruchu możemy z powodzeniem stosować bruk przemysłowy. To samo tyczy się zamówień publicznych w ramach przetargów na infrastrukturę drogową w miastach. Wiele ośrodków miejskich i gmin decyduje się na bruk przemysłowy z uwagi na niski koszt inwestycji i niskie koszty ewentualnych napraw.
W przypadku uszkodzenia nawierzchni z bruku przemysłowego wystarczy usunąć uszkodzone elementy i zamienić je nowymi kostkami. Naprawa asfaltu lub płyt jest znacznie trudniejsza i bardziej kosztowna.
Jeżeli szukasz specjalistów od planowania, wyceny i realizacji przemysłowych projektów brukarskich to skontaktuj się z firmą Freshbruk. Wszelkie informacje kontaktowe znajdziesz w zakładce Kontakt pod linkiem https://freshbruk.pl/kontakt/